Världens bästa dagar

Jag hade fyra jättemysiga och roliga dagar med familjen som var på besök torsdag till måndag morgon. Vi bodde på ett mysigt hotell med frukostterass på taket, precis bredvid en moské i Sultanahmet (statsdelen gamla Istanbul). Vi hann med både sightseeing, båttur på Bosporen, besök på min skola och i Saryier, träffa mina vänner, goda middagar och lite shopping. Här kommer några av alla bilder:

Bayram Holiday

Idag är första dagen på den muslimska högtiden "Bayram" och vi är lediga fram till måndag. Skolan är nästan tom, vi är några utbytesstudenter kvar. Jag har suttit i biblioteket och skrivit ett tal idag, lunchat god pasta med Marie-Louise, packat, och ikväll ätit middag med Jade, Shetara och Vallentina i Saryier innan de tog bussen till Izmir.

Imorgon/inatt kommer min familj! Åh äntligen :) Ska också bli skönt att komma från skolan lite, nu när det ändå är så ödsligt. Jag ser fram emot en underbar helg med bästa familjen. Hoppas bara att vädret blir lite bättre! Hörs efter helgen, för nu ska jag vara turist, bo på hotell, umgås med mina kära och inte plugga ett dugg.

Mitt "iPhoto" vägrar fungera, så jag får istället bjuda på två gamla men härliga bilder:

Lördag - måndag

En liten uppdatering om sedan sist jag bloggade. Dock funkar det inte att lägga in bilderna i datorn, hmm. Så det får bli en annan dag :)

Lördag: Vaknade lite bakis och trött med blev sedan bjuden på Croissant-frukost. Spenderade några timmar i biblioteketet och på kcällen blev det middag och bio i Istinye Park med Jade och Shetara. Mycket mysigt och skönt med en lugn lördag.

Söndag: Dagen ägnades åt lite plugg samt en löprunda. På kvällen hade vi planerat att äta middag i Saryier, vår lilla "stad", men då det spöregnade ställdes planerna in och middagen blev på skolan.

Måndag: Två viktiga lektioner; en presskonferens i min EU-kurs, där jag sedan hade en inlämning. På eftermiddagen hade jag prov i min svåraste kurs, men jag tror det gick rätt bra. På kvällen uppfyllde vi söndagens planer med en middag i Saryier. Det var jag, Jes, Jade, Nicolas, Stig och Steven. Vi satt flera timmar på vårt bästa Rhino Café och hade en riktigt bra kväll.

Fredagen i bilder

Happy

Jag tänkte bara skriva ett litet inlägg om hur bra jag mår just ikväll. Dagen har varit så bra! En lektion imorse, sedan Taksim för att fixa "metrokort" + massa shopping + godaste fisken till lunch + tre kulor underbar italiensk glass och bästa sällskapet. Dessutom kan jag inte fatta hur varmt och skönt det är den 19 oktober.
Nu är jag hemma i mitt rum för en dusch, ombyte och lite vin innan jag ska möta de andra och bege mig in till Taksim igen. Det är ju fredagkväll!

Jag måste faktiskt säga att jag är gladare och mår bättre än på så länge. Jag saknar min familj och mina vänner, och skolan är rätt tuff. Men jag trivs ändå SÅ bra. Åh, Istanbul <3

Sommaren är "tillbaka"

Förra veckan trodde jag att det var sista dagarna med shorts, då det blev lite kyligare och med mer vind. Den här veckan har det varit ÄNNU varmare än förra veckan, helt plötsligt går det knappast att ha jeans på dagarna. Nu blir man nästan svettig av att gå till skolan i kjol/shorts och linne. Jippie! Hörde nämligen att det är rätt kallt i Sverige ;)

Den här veckan innebär plugg, plugg och mera plugg. Idag har jag haft två föreläsningar, spenderat flera timmar i bibblan och lunchat med Jaqueline. Jag längtar till helgen då jag vill in till Istanbul centrum, men ännu mer längtar jag till nästa vecka då vi har "lov" och familjen kommer hit :)

Best of Cappadocia!

Det är inte lätt att välja mina favoritbilder från Cappadocia som kan sammanfatta en rikigt bra helg; men här kommer några av dem:

"Hemma" i Istanbul

Imorse ca halv fem var vi tillbaka på Koc University efter en 12 timmars bussresa tillbaka från Cappadocia. Jag har haft en så himla bra och rolig helg. Vi var ca 120 utbutesstudenter som i torsdagskväll tog bussen till Cappadocia, en region i centrala Turkiet. Vi kom fram lagom till en stor frukostbuffé på fredagen, och spenderade sedan resten av dagen på hotellets spa. Det fanns kalla och varma pooler, bastu och ångbastu. Jag tog även 40 minuters massage, hur skönt som helst. På kvällen var det middag/buffé och sedan "fest" på hotellet som blev väldigt lyckad. Ägarna till hotellet är nämligen föräldrar till en DJ som pluggar här på Koc, så han spelade musik hela kvällen.

På lördagen gick vi upp alldeles för tidigt för att sätta oss på bussen igen, plocka upp vår guide och åka iväg på diverse sightseeing. Vi besökte bland annat "stenarna/grottorna" som människorna här bodde i förr i tiden, en keramiker + keramikbutik samt en vinproduktion där vi fick prova olika viner. Lördagskvällen blev en repris av fredagen med middag, förfest med kortspel och sedan fest igen. Den här gången kom även utbytesstudenter från ett annat universitet.

Efter frukostbuffén på söndagen packades vi återigen väldigt trötta in i bussarna som nu skulle ta oss till lite fler häftiga grottor och sedan "The underground city". Staden som är ca 4000 år gammal består av tunnlar och rum under jorden. Där fanns allt från en kyrka, skola, sovrum, etc. Häftigt, men inte så mysigt, då det var väldigt kallt, fuktigt och mörkt. På eftermiddagen började vi vår långa bussresa tillbaka till Istanbul. Nu har jag sovit ett par timmar och ska strax bege mig till veckans första föreläsning. Jag har massa bilder från helgen, men just nu får denna Istangram-bild duga:

Grupparbete, middag och 12 km

Hej!
Idag har det varit en ganska vanlig skoldag. Jag hade föreläsningar i två (utav fem) av mina kurser, satt i biblioteket och jobbade i excel med valutor och räntor, samt mötte min grupp i "International finance" för att arbeta med första delen i vårt grupparbete. Vi ska under terminen följa och analysera ett lands ekonomi (Irland för oss), samt skriva reflektioner och analyser som ska lämnas in, den första imorgon. Jag tror inte det gick så bra, de är lite omotiverade. Hmm, haha. Hur som helst, när jag slutade skolan 18:15 handlade jag lite i skolans affär Migros, innan jag mötte upp Jade, Sam, Valentina, Riccardo och Joau för middag. Vi äter nästan alltid i någon av skolan restauranger/kafeterior (finns ca 5-6 st). Efter middagen mötte jag Stig då vi bestämt oss för att ägna kvällen åt långdistanslöpning. Hela 12 km lyckades vi springa, vi är riktigt nöjda :)

Imorgonkväll, torsdag natt, till söndag kväll ska vi iväg på en resa som skolan ordnar för oss utbytesstudenter: Cappadocia i centrala Turkiet. Det är en region som är känd för sin fantastiska natur och landskap som liknar "månen" med underjordiska städer, berg och grottor. Det är vad jag hört i alla fall, jag får nog läsa på lite mer. Det ska hur som helst bli härligt att bo på hotell. Tydligen är det många roliga aktiviteter planerade, så som: "spahäng" på hotellet,  BBQ, två fester/utgångar, två dagars sightseeing, dessutom ingår frukostbuffé, alla luncher och middagar. Åh, nu måste jag bara packa :)

En bild på en god yoghurtglass med bär och nötter, samt lite litteratur!

Helgen 4-7 oktober

Förlåt för dålig bloggning. Den beror dels på att jag haft fullt upp med roligheter, och dels för att jag tyvärr arit väldigt stressad med mina kurser. Jag väljer att här fokusera på det roliga som mina fina vänner "tvingat" mig med på då jag egentligen "velat"plugga, tack för det! Och igår när jag skulle lägga upp detta inlägg funkade inte blogg.se, så ni får det en dag för sent :)

I torsdags anordnades det en välkomstfest (typ den 7680 i ordningen, haha) på en ganska fancy klubb: 360 Istanbul. Stället är beläget på en våning väldigt högt upp i Taksim. Balkongen som löper runt lokalen hade väldigt fin utsikt, därav namnet.

I fredags pluggade jag, och på kvällen gick vi på bio: Taken 2. Gud så bra film! Och inspelad i Instanbul dessutom, extra bra. Lördagen spenderade jag återigen med alldeles för svår matte, för att på kvällen möta upp Jade, Dathan och Shetara för middag i Taksim. Åt den godaste fajitan ever! Sedan mötte vi upp ännu fler vänner och gick till ett par olika barer innan jag sa hejdå till resten och tog en taxi hem.

I söndags åkte jag och MJ (en turkisk tjej i en av mina finansklasser) till Instynie Park, ett superlyxigt och stort köpcentrum. Jag älskar det stället! Det finns allt från H&M till Gucci och Dior. Jag nöjde mig med lite shopping på H&M, NIKE och Sephora, medan MJ letade väska på Louis Vuitton ;)

Sämsta dagen

Ja, idag har verkligen inte varit en rolig dag. Just nu är jag jättedeppig och har panik för 4/5 av mina kurser. Kul, jättekul. Jag har har haft två superavancerade föreläsningar idag, den ena om hur EU reagerar vid kriser och krig, där jag känner mig helt opåläst. Den andra var en enda lång matematisk härledning om marknadens prismekanismer (två varor, två individer, budget, nytta, osv), vilket jag egenligen borde kunna och tycker är rätt intressant när man förstår sambandet, men idag var det bara för svårt. Sedan har jag och Ina suttit på Caffé Nero och i bibblan och arbetat i excel tills vi ville slänga datorerna i papperskorgen. Imorgon måste vi nämligen lämna in ett Problem set (arbete) i kursen "International Finance", där vi får avdrag om vi inte lämnar in. Eftersom vi inte är helt klara så måste vi ses imorgon och göra färdigt innan lektionen. Dessutom har jag ett prov imorgon samt ungefär 8436376583 sidor att läsa i fem olika böcker. Efter att jag och Ina sagt hejdå vid 8 ikväll köpte jag med mig mat och satte mig hemma för att läsa ytterligare, suck. Jag tackade nej till middag i Saryier med vänner, kände inte jag hade tid ikväll, buhu!

Jag saknar min mamma idag, och tycker synd om mig själv, tur att det kommer en ny dag imorgon. Det är faktiskt okej att deppa ihop ibland, det behöver inte betyda att hela livet är sämst. Haha, nu känns det redan lite bättre, godnatt!

1:a oktober

...Och i Turkiet är det fortfarande så pass varmt så att man kan ha skjorts och linne :) Underbart! Den här måndagen har varit en typiskt vardag med lektioner, plugg i biblioteket och middag i kafeterian. Ikväll har jag skypat med bästa lillasyster och läst lite om valutaförändringar. Nu ska jag sova, imorgonbitti väntar läxförhör i min turkiskakurs.

Förövrigt, vad tycks om min nya boyfriend!?